2014
TAMMIKUU
Aikavarkaat
Tammikuussa kaivoin kaikki omat aikavarkaani esiin. Ja
niitähän piisasi. Kaikki alkoi siitä kun huomasin kuinka aikaa kului eri
päivinä erilailla samaan työhön.
Ensin työn aloitus. Ennen aamuisin saatoin touhuta
siivouskomerossa iät, ajat ennen kuin pääsin käsiksi varsinaiseen työhön.
Järjestelin ja siirtelin, siivosin moppilaukkua, tein aineita, putsasin imuria
ja touhusin vaikka mitä. Nykyään olen siirtänyt kaiken tuon torstaipäivälle.
Nyt kun menen aamuisin töihin niin vain takki pois, kenkien vaihto nopsaan,
leimaus sisään ja moppien kostutus, tavarat käytävään ja hommiin.
Mopit kostutan kaikki kerralla samalle alueelle jo
ensimmäisessä talossa. Kun kerran ottaa aineet esiin niin samalla siinä menee
koko alueen mopit. Seuraavassa talossa siis vain leimaus, valmiit mopit
kassista, tarvikkeet esiin ja moppaamaan. Ja seuraavassa yhtiössä sama alusta uudelleen.
Yhdessä yhtiössä vesipiste on kaukana siivouskomerosta. Niinpä kostutan sen
kohteen mopit jo edellisessä yhtiössä jossa vesipiste on siivouskomerossa ja
taas säästän sen pari minuuttia. Moppilaukku tosin painaa vähän enemmän, mutta ei
kuitenkaan liikaa. Ennen kostutin mopit joka talossa erikseen ja aikaa kului. Samoin
tuo turhan tohottamisen pois jääminen aamuisin säästää sen pari minuuttia.
Parissa talossa ylin kerros on vinttikerros. Moppaan sen
vain kerran viikossa koska yleensä siellä ei ole mitään. Vain kertyvän pölyn
vuoksi sekin on tehtävä. Vinttiviikolla otan tasanteen vasta torstaina samalla
kun teen vintit. Kaiteiden aluset otan ylimmistä kerroksista vain joka toinen
viikko, tietysti myös tarvittaessa, mutta kun on ihan turhaa siivota siistejä
paikkoja.
Hissit otan kerran viikossa kunnolla. Ovi auki, matto ulos, puhtaalla
mopilla ensin seinät, sitten lattiat ja matto paikoilleen. Matot tietysti myös
muina päivinä, mutta vain tarvittaessa. Ja seinistä tahrat muinakin päivinä.
Mopit putsaan jokaisesta yhtiöstä kaikki kerralla. Ennen
putsasin jokaisen talon jälkeen erikseen, mutta silloin jouduin myös siivoamaan
jokaisen komeron erikseen. Nyt siis vain sen viimeisen komeron jossa olen
putsannut kaikki mopit.
Joinakin päivinä raput on tosi siistejä ja aikaa kuluu
vähemmän. Teen silloin jonkun homman pois seuraavalta päivältä. Ei tarvi olla
iso juttu, mutta se pari minuuttia, vaikka pyöriksen moppaus nopeuttaa taas
seuraavaa päivää. Mihin sitten käytän tuon säästön? Päivästä riippuen joko
pesen ovilaseja, teen jonkun muun homman alta pois TAI pidän kunnon tauon. Siis
kun ottaa jonkun kohdan kevyemmin voi ottaa jonkun toisen kohdan
perusteellisemmin eli koskaan ei käy niin, että kaikki paikat onkin yhtäaikaa
perusteellisempaa siivousta vaille.
Yhdessä yhtiössä ei auttanut "maamme laulukaan". Alussa
aika ei piisannut, ei vaikka mitä oisi tehnyt. Jos moppasi nopeammin siis
huonommin niin seuraavalla kerralla oli vielä rankempaa. Yliaikaa tuli lähes aina.
Nyt olen mopannut lähes joka kerta miedolla hoitoaineella ja paikat on pysyneet
jotakuinkin kunnossa. Joskus menee hiukan yli, mutta sekin on aina maksettu.
Torstaisin siivoan komerot, putsaan imurit, täytän
ainepullot, teen tarvittaessa tilaukset ja kaiken muun pikkuhomman. Sitten on
perjantaina kiva lopettaa kun ei tarvitse miettiä mitään ylimääräistä ja
maanantainakin on kaikki aineet ja välineet valmiina.
Joulukuussa muutin siivousjärjestystä niin, että siirsin
marraskuun viimeisen viikon vinttisiivouksen joulukuun toiselle viikolle.
Silloinhan vasta ihmiset hakivat koristeet vinteistä. Joulukuun viimeisen
viikon vinttisiivouksen tein vasta loppiaisen jälkeen jolloin jokainen oli
vienyt koristeensa takaisin ja kaikki niistä tulleet roskat sain heti pois.
Tällä kaikella yritän kertoa, että siivousohjeita voi jonkin
verran muuttaa ja soveltaa kohteisiin sopiviksi. Ei se, joka pöydän takana ne
ohjeet on tehnyt, tiedä kohteen oikeasta siivoustarpeesta tarpeeksi. Toki
rappu- ja saunasiivoukset pitää pitää oikeilla päivillä, mutta lähes kaiken
muun voi itse muokata. Lopputulos ratkaisee.
En ole pinko vaan suunnattoman mukavuudenhaluinen. Töitä on
mukavampi tehdä kun ei koko ajan tarvitse juosta hiki hatussa. Itseä alkoi
pännimään tuo jatkuva kellon tuijottaminen. Koko ajan tuntui, että on
aikataulusta jäljessä. Yleensäkin siivoan vain sen minkä tarvii. Täytyy
kuitenkin muistaa, että ylläpitosiivouksessa ei kauheasti voi luistella
hommista, muuten paikat pinttyy ja sitten vasta pulassa ollaankin. Tekemisiä
voi kuitenkin jonkun verran "kierrättää" eli tekee jaksotöinä.
Jokainen tuntee omat paikkansa ja tietää kuinka usein mikäkin kohta siivousta oikeasti
tarvitsee jotta pysytään asiakkaan haluamassa laadussa. Omissa kohteissani
systeemi tuntuu toimivan, ainakin asiakkaat ovat olleet vielä työhöni
tyytyväisiä, sen verran olen kiitosta saanut.
Tiedän, että näin ei ole läheskään kaikilla. Ajat on laskettu
tosi tiukiksi ja hädin tuskin ehtii tekemään kaikkea tarvittavaakaan. Pohdin
tuota mitoitusta erikseen tuonnempana.
Justiinsa näin pitäisi aina niitä hommia pohtia, se helpottaa omaa työtä huomattavasti. Vähentää turhia askeleita (ne kuuluisat askelmittarit, heh!) ja ihan työtäkin. Mun pitäisi myös nyt nykyisessä kohteessa tehdä helpotuksia ja järkeistyksiä. Kun tällä hetkellä tilanne on se, että teen huonoa jälkeä. Luultavasti se ei tällä mitoituksella millään hyväksi muutu, mutta jos edes kohtuulliseksi saisi nipistettyä. Ei siitä nyt sanottu ole, luultavasti siksi, että olen aika hyvä huijaamaan... mutta ei siitä itsellä hyvä mieli ole. Mietin just esim. parin komeron yhdistämistä osittain, että välinehommat sujuisivat hiukan kätevämmin. Juuri joidenkin välivaiheiden yhdistämistä ja päivärytmien järkeistämistä... sen semmoista.
VastaaPoista